BibliografieAnna CaspariováBij vlky pastýřiDívka s rudými vlasyHaydnova hlava Kardinálske motetoKřest ohněm Pan mezi lidmi RembrandtSkřeti z podsvětí Svoboda chodí v ...Vincent v Haagu Ženojed ———————— Theun de VriesVzpomínka na TdVHudba v díle TdVMalíři v díle TdVRomány o domově ———————— Vstupní stránkaF A Q údržba@stránek |
| Theun de Vries
—— ** * ** ——
M ladý Nizozemec Wolf poslouchá v Miláně motetta Josquina de Pres a je touto hudbou okouzlen. Stane se žákem a přítelem mistra Josquina a prožívá vznik »nové Musiky« v renesanční Itálii. Wolf společně s Josquinem prchají před morem z Milána do Parmy, dále pak do Florencie a potom do Říma, kde jsou přijati jako pěvci papežského sboru v Sixtinskén Kapli. Ř í m — toto věčné město jim zjevuje svoje protiklady: prostopášnosti a zkáza ovládá životy ve Vatikánu, boje o moc mezi knížecími rody otřásají touto zemí, kde umělci jako Leonardo da Vinci, Pinturicchio a Michelangelo tvoří svoje nehynoucí mistrovská díla. Papežové si dokáží života užívat, svoje nepřátele pak nemilosrdně pronásledovat a přitom však podporují umění, ale také pořádají okázalé slavnosti; to však na úkor praktikování křesťanského náboženství. (Trochu později má i tato skutečnost vliv na rozkol v církvi, jehož hlavním aktérem se stává přední kritik, protestant Martin Luther). Po událostmi překypujících, ale přesto neuspokojivých létech poznává Wolf, že Řím musí opustit a vrátit se do své vlasti. Novou hudbu, kterou poznal v Itálii, pak bude ve své rodné zemi plodně rozvíjet. Místo i postavy děje dokázal Vries barvitě vylíčit, dílo je plné komediálních, ale i pochmurných stránek fascinujících svojí dynamikou a naplněné vnitřní silou autora.
|
|